Com preparar l’alumnat per afrontar el repte de les fake news
Formació amb Álex López-Borrull
Durant el segon trimestre del curs 2024-2025, el CEP de Menorca va oferir una formació de 10 hores centrada en la relació entre la intel·ligència artificial i la desinformació, amb el professor i investigador Álex López-Borrull, de la Universitat Oberta de Catalunya.
La formació va començar amb una aproximació crítica i rigorosa al fenomen de la desinformació, analitzant-ne els orígens, les tipologies i l’impacte que té tant en l’àmbit social com educatiu. López-Borrull va posar l’accent en com, històricament, sempre hi ha hagut formes de manipulació informativa, però com les tecnologies actuals —especialment la IA generativa— han accelerat i sofisticat aquest procés.
Una part central del curs es va dedicar a entendre com funciona la IA en la generació de continguts falsos, amb exemples reals de deepfakes, notícies manipulades o textos generats per eines com ChatGPT. A través de tallers pràctics i experiències col·laboratives, el professorat participant va aprendre a detectar senyals de desinformació, així com a generar activitats per ajudar l’alumnat a desenvolupar el seu pensament crític i la seva competència mediàtica.
Un dels punts clau de la proposta va ser l’abordatge ètic: es va generar un debat viu sobre els límits i les responsabilitats de l’ús d’IA a l’aula, tant pel que fa a la creació de continguts com a la seva detecció. Es va remarcar que, malgrat el potencial tecnològic, cal mantenir sempre el criteri pedagògic i el sentit crític.
Finalment, el curs es va tancar amb una sessió de retorn on el professorat va compartir experiències d’aula aplicades. Aquesta formació va permetre als docents adquirir eines actualitzades per formar una ciutadania digitalment conscient, capaç de filtrar, qüestionar i actuar amb responsabilitat davant del bombardeig informatiu.