APF 2665

Línia estratègica

PQ 2024 5 Competències lingüístiques

Destinataris

2n cicle Educació Infantil i mestres de primària que no hagin participat en formacions oferides pel CEP Menorca amb la mateixa ponent el curs anterior.

Criteris de selecció

Si el nombre de sol·licituds supera el de places oferides, els criteris de selecció seran, per aquest ordre:

  1. L’ordre de preferència que figura a l’apartat de DESTINATARIS.
  2. L’ordre d’inscripció.

Objectius

  1. Entendre els processos neurològics que permeten la lectopescriptura.
  2. Comprendre la seqüència d’aprenentatge del procés lectoescriptor.
  3. Descobrir activitats pràctiques a cada etapa del procés.
  4. Tenir un pla d’acció clar de què podem portar al nostre context de centre.

Continguts

  • Bloc 1: Marc conceptual: Neurociència de la lectura.
    • Circuit neurològic de la lectura.
    • Comprendre les principals filosofies d’aprenentatge de la lectoescriptura.
    • Entendre les etapes del procés lectoescriptor.
  • Bloc 2: Les Bases. Les emocions de la lectura i el foment lector.
    • Quin paper juguen les emocions en aquest aprenentatge.
    • Entendre què és un bloqueig d’aprenentatge de la lectura.
    • Aprendre a detectar bloquejos i a intervenir.
    • Treballar la motivació lectora.
  • Bloc 3: Habilitats Prelectores.
    • Quines són, quina és la seqüència d’aprenentatge.
    • Activitats.
  • Bloc 4: Escriptura cognitiva.
    • Inici del procés.
    • Quan podem iniciar l’escriptura?
    • Activitats.
  • Bloc 5: La Lectura.
    • Inici del procés de lectura.
    • Activitats.
  • Bloc 6: L’escriptura manuscrita.
    • Inici del procés.
    • Tipus de lletra.
    • Gramàtica i Ortografia.
    • Activitats.
  • Bloc 7: La Comprensió lectora.
    • Com es desenvolupa la comprensió lectora (teoria de l’esquema)?
    • Quins factors correlacionen amb la comprensió lectora?
    • Estratègies i activitats per treballar la comprensió lectora.
  • Bloc 8: Full de ruta:(Mónica Rodríguez)
    • Identificar àrees concretes de millora en el meu centre educatiu.
    • Identificar accions que podem dur a terme a l’aula.
    • Identificar recursos i estratègies que podem activar per generar el canvi.
    • Pensar quins obstacles ens podem trobar i tenir estratègies per superar-los.

Metodologia

Formació teòrico-pràctica que combina exposició i treball en grup mitjançant la metodologia del cas.

Transferència

Aquesta modalitat d’activitat formativa no incorpora la realització d’una transferència a l’aula.

Lloc

Centre Bit- Alaior

Horari

  • Dia 30 de setembre de 16.30 a 19.30 h – Maria Mateo
  • Dia 1 d’octubre de 9.30 a 13.30 h i de 15.30 a 17.30 h – Maria Mateo
  • Dia 21 d’octubre de 16.30 a 19.30 h – Maria Mateo
  • Dia 22 d’octubre de 9.30 a 13.30 h – Mónica Rodríguez

Inscripció

Podeu fer la inscripció de dia 1 a dia 25 de setembre de 2022 de la manera següent:

  1. Entrau al Portal del personal https://www.caib.es/pfunciona. El professorat que no disposi de compte d’usuari, no podrà accedir al Portal del Personal. Al menú principal de l’esquerra trobareu Formació dels DOCENTS. Clicau Sol·licitud cursos i seleccionau CEP DE MENORCA.
  2. Us sortirà la llista de totes les activitats. Clicau a l’apartat INSCRIU-TE de l’activitat i emplenau tots els camps del formulari de la sol·licitud. Actualitzau les dades d’acord amb la vostra situació actual si s’escau, especialment el centre de destinació, el correu electrònic i el telèfon (millor un mòbil) ja que seran les dades de contacte per gestionar la inscripció i la llista d’espera.
  3. La llista d’admesos provisional es publicarà dia 26 de setembre de 2022. Podreu consultar si heu estat admesos cercant aquesta activitat al Portal del personal, al menú de l’esquerra Formació dels DOCENTS, Sol·licitud cursos seleccionant CEP DE MENORCA. La llista d’espera, si s’escau, es publicarà també a la mateixa pàgina.
  4. Una vegada que hagi sortit la llista, si estau admesos, cal confirmar la vostra assistència de dia 26 a dia 27 de setembre a l’apartat Confirma cursos, dins del menú Formació dels DOCENTS. La no confirmació dins aquest termini implicarà la pèrdua de plaça.
  5. La llista d’admesos s’actualitza automàticament en confirmar la inscripció.
  6. Si les places no s’han cobert amb els confirmats es telefonarà a les persones que estiguin a la llista d’espera per estricte ordre de preferència, fins que s’ocupin les places lliures.

IMPORTANT: Una vegada confirmada l’assistència, si una persona no pot assistir a la formació ha de notificar-ho al coordinador, per correu electrònic, abans de l’inici de l’activitat. En cas contrari, les sol·licituds que aquesta persona faci per participar a altres formacions, durant el mateix curs escolar, passaran al final de la llista de sol·licituds.

PROTECCIÓ DE DADES PERSONALS: la tramitació d’una sol·licitud d’inscripció a una activitat formativa implica el següent tractament de dades personals: http://www.formacioinnovacio.cat/documents/ProtDades.pdf.

Avaluació i certificació

  • Per certificar serà necessari participar al menys al 90% de les hores de formació. Participació activa en l’activitat formativa.
  • Una vegada finalitzat el procés de certificació, l’activitat es tancarà. En aquest moment us enviarem un correu electrònic a l’adreça que heu posat a la vostra sol·licitud. Si heu certificat, podreu veure la formació al vostre portal, apartat Formació dels docents, Activitats internes.
  • Si no la podeu veure, és que no la teniu certificada. Us podeu posar en contacte amb el servei organitzador per a qualsevol aclariment. Disposau d’un termini de 90 dies naturals des de l’enviament del correu electrònic per presentar una reclamació al servei organitzador, si s’escau.

Coordinació i informació

Chinca Pujol, Assessora Lingüística, Social i Artística del CEP Menorca – cpujol@cepdemenorca.cat

Formadors

 

Maria Mateo Dilme

  • Coordinadora, des de fa 9 anys, de la plataforma online de formació «Cuentos para Crecer», creant cursos de lectoescriptura i d’acompanyament emocional per a professionals de l’educació i famílies.
  • Llicenciada en ADm Empreses MBA per ESADE, titulada en neurociència aplicada a la lectoescriptura amb Stanislas Dehaene i amb Judy Willis en el Cognitive Foundations of learning in School-Ahe children de College de France, participant del curs «El cerebro y su entorno» per la UIMP del 1r congrés mundial sobre neurolingüística WILD de Basque Center on Cognition, Brain and Language.
  • És Guia Montessori AMI – Casa dels Nens (3- 6 anys), Coach de Família i també està certificada en Disciplina Positiva en la família i en l’aula per PDA.

Mónica Rodríguez Pañella

  • Consultora i coach d’equips.
  • Va treballar durant 10 anys en diversos negocis de General Electric ocupant llocs de responsabilitat a nivell europeu en àrees de Qualitat i Millora Contínua.
  • Acreditada per la International Coaching Federation i certificada en Disciplina Positiva – Empowering People in the Workplace, col·labora amb diferents organitzacions en projectes de Gestió del canvi, Gestió del Talent i Treball Col.laboratiu.

Àrea

Audició i llenguatge

Modalitat

Activitat puntual de formació